Zelfzorg
Het is een diep menselijk verlangen, om dingen anders te doen dan gisteren, om het morgen anders te gaan aanpakken. Maar het is ook een menselijk gegeven, om liever de constante aan te houden, mee te dobberen met de stroom.
Mensen weten niet altijd weten wat ze precies missen, omdat ze het alternatief niet kunnen zien. Het is moeilijk om iets te definiëren wat je niet kent, niet hebt ervaren of binnen een referentiekader kan plaatsen.
We kiezen daarom vaak, onbewust, voor wat vertrouwd aanvoelt – zelfs als dat wat vertrouwd is, niet de oplossing biedt of het doel beoogd. Loslaten wat vertrouwd is, is niet makkelijk.
Henry Ford, uitvinder van de eerste auto, stelde ooit: “Had ik mensen gevraagd wat ze wilden, hadden ze gezegd, “snellere paarden.” Ford gaf ons wel degelijk een middel om sneller van plek A naar plek B te geraken, maar het was zijn inventiviteit die van het paard in een auto omvormde.
Marktstudies toonden aan dat niemand zat te wachten op een smartphone, laat staan er behoefte dacht aan te hebben, maar toen Steve Jobs de iPhone introduceerde, kon niemand plots nog zonder.
Voor de ondernemer is “hard werken” vertrouwd. No pain, no gain! Blijven gaan! Niet opgeven! Uitbreiden, aanwerven, netwerken, bouwen.
Wat niet vertrouwd is voor de ondernemer, is “zelfzorg”: de tijd nemen om te ontspannen, reflecteren, na te denken over hoe bewuster te leven én te werken.
Hoewel het wel wenselijk lijkt, is zelfzorg voor veel ondernemers bijna een mythe, en schuift het al snel naar het achterplan. Omdat de resultaten niet altijd in cijfers meetbaar zijn, of zich niet laten vertalen in winst, omdat een beetje tijd nemen voor jezelf, een schuldgevoel met zich meebrengt.
Het is echter pas wanneer er binnenin iets veranderd, dat buiten onszelf iets kan shiften. Wanneer de ondernemer kan stilstaan bij de zin van zijn of haar ondernemerschap en zijn of haar rol en identiteit daarbinnen, kan zich dat vertalen in zinvol ondernemen.
De ondernemers die ik op mijn pad tegenkom, hebben dit gemeenschappelijke verlanglijstje: ze willen een indruk op de wereld nalaten, een bijdrage leveren, voldoening putten uit het werk dat ze doen, samen werken met gelijkgestemden.
En ook hier geldt: om iets anders te kunnen gaan doen, moet je je eerst anders kunnen zijn, en kiezen voor wat (nog) niet vertrouwd is.
Juist voor die ondernemers die geïnspireerd en zinvol willen ondernemen, reikt Attitude at Work ook dit jaar de tools aan om de slaagkansen van hun resoluties en visie te verhogen, om aandacht te geven aan wat zich onder de oppervlakte laat voelen en om ruimte te geven aan zelfzorg.
Op een zinvol en zorgzaam 2019!
Brenda