Wanneer je ‘ondernemer’ intikt op Google, wordt het met weinig bezielde termen omschreven. Woorden als “arbeid, kapitaal, kennis, wilskracht, winst, succes,” leggen een laagje over de mens achter de ondernemer. Een masker dat emotie afschermt van al dat hard labeur. Emotie en business, dat gaat namelijk niet hand in hand.
Maar is dat wel zo?
Zelf ben ik op een andere manier gaan leven én ondernemen. Ik heb dat masker van “presteren” van me afgegooid, en heb gehouden wat me dient: mijn aanstekelijk enthousiasme, mijn wijsheid en mijn kracht. Ik heb versterkt wat al in me zat maar lang niet durfde toelaten, zoals mijn intuïtie en creativiteit. Door me kwetsbaar op te stellen, en emoties toe te laten, is mijn leven volledig veranderd.
Geloof me, ik ben hiervoor uit mijn comfortzone moeten stappen! Want achter dat masker ligt een veilige schuilplek… maar ook een diepe valkuil. Het is net daar dat we vergeten wat ons authentiek plezier geeft, wat ons aanvankelijk zin gaf in het ondernemerschap. Het is daar dat we de mens en het hart achter de ondernemer verbannen, en kiezen voor status, zekerheid of geld.
Ik nodig je daarom graag uit op voor: “Is de ondernemer ook een mens?”.
Een ontdekkingstocht naar inzicht en authenticiteit: aftasten of we als ondernemer kunnen collaboreren met onze emoties; ons de vraag stellen hoe de buitenwereld ons ziet, welke maskers we dragen en hoezeer de automatische piloot het van ons heeft overgenomen. We onderzoeken of we onze job nog om de juiste redenen doen, en graven naar de essentie van ons ondernemerschap. En, last but not least, we tellen het aantal borden dat we als zelfverklaarde übermenschen in de lucht houden, en of het met minder ook kan.